
Public Affairs: van belang naar invloed
Public Affairs gaat verder dan het delen van feitelijke boodschappen en visies. Het is de kunst om doelgericht specifieke belanghebbenden aan te spreken met een aangepaste benadering en toon. BOUF staat garant voor de doortastende overdracht van uw belangen naar de relevante stakeholders. Onze expertise strekt zich uit over 40 verschillende sectoren in de gezondheidszorg, waardoor wij precies weten welke benaderingswijze geschikt is voor welke partij en doelgroep. Zo maken we uw strategie persoonlijk. En het effect? Uw belangen krijgen een stem daar waar het telt.
Kern van onze benadering:
1. Wij weten wat speelt
2. We maken het persoonlijk
3. Uw belangen worden gehoord
Waardegedreven. BOUF zet in op concrete en voelbare verandering. We starten bij uw unieke situatie en waarden. Zo komen we tot effectieve interventies. Voor u en de hele zorgsector. We beginnen met drie vragen:
1. Waar staat u nu?
2. Wat is uw doel?
3. Wat hebt u nodig?
Creatief. We zien kansen die anderen laten liggen. Uw organisatie is uniek, dus u krijgt een aanpak op maat. Precies afgestemd op uw uitdagingen.
Strategisch. We combineren inzicht in politiek en bestuur met juridische kennis. Zo brengen we u dichter bij wat werkelijk telt in beleidsvorming en duiden alle informatie die voor u relevant is. BOUF is meer dan een voet tussen de deur in Den Haag, we zorgen voor blijvende contacten.
Regels, macht, mensen. Regels kennen is stap één. Ze beïnvloeden is stap twee. Wij kennen de wet, het beleid en alle kleine lettertjes. We helpen u door het doolhof van politiek en macht. We vergeten nooit wie er meespeelt. Medestander of tegenstander, we hebben ze in beeld.
Uiteindelijk draait al ons werk om mensen. We letten op ieders belangen. Zo bouwen we aan samenwerking en voordeel voor alle betrokkenen. Zo leggen we de basis voor langdurige relaties en een sterke behartiging van uw belangen.
Wat is onze kracht? Drie dingen:
1. kennis van regels
2. kennis van de machtsverhoudingen
3. mensenkennis
Zo zijn we uw betrouwbare partner in Public Affairs.
Model
De vier cirkels van invloed organiseren

-
1.
Lobby
Lobby is de hoofdcomponent van een public affairs strategie. Alle andere onderdelen zijn randvoorwaardelijk hieraan om executief te kunnen ‘lobbyen’. Wanneer wij adviseren en ondersteunen op dit onderdeel, betekent het dat wij invloed organiseren. Heel concreet gaat het om de invulling van publieke besluitvorming, zowel politiek en ambtelijk als bij relevante stakeholders. Lobby wordt gebruikt om een beslisser te overtuigen van de standpunten van jouw organisatie en achterban. Daarom is het belangrijk om als eerste een duidelijke lobbyboodschap op te stellen door middel van een messagehouse.
-
2.
Public Relations
Public relations is het strategisch communiceren over organisatiedoelen en het beheren en opbouwen van relaties met het publieke veld. Het kan hierbij gaan om zowel interne als externe communicatie, wat de publieke perceptie beoogt te beïnvloeden. Public relations is een belangrijk onderdeel van een public affairs strategie om in afstemming met de opdrachtgever te kunnen communiceren over de inhoud van de public affairs strategie. Ons team is in het bijzonder gespecialiseerd in crisiscommunicatie, public relations en het opstellen van een daarbij behorende (communicatie)strategie en de uitvoering ervan.
-
3.
Stakeholder- en issue management
Stakeholdermanagement: Wanneer het issue is vastgesteld is het belangrijk om inzicht te krijgen in wie bij dit issue betrokken is. Dit noemen wij stakeholdermanagement. Hierbij gaat het om alle activiteiten die een organisatie onderneemt om stakeholders te identificeren, te analyseren, aan te laten haken en te monitoren. Stakeholders zijn alle partijen die belanghebbende zijn bij jouw issue, zij het als voorstander of tegenstander.
-
4.
Interne dynamiek en borging
Public affairs bevindt zich doorgaans zichtbaar aan de voorkant, maar het start altijd aan de achterkant. Branche- en beroepsverenigingen hebben een achterban voor wie zij de belangen vertegenwoordigen. Dit betekent dat bij een public affairs strategie ook aandacht moet uitgaan naar de interne processen en verhoudingen. Wanneer de borging van de strategie intern niet geregeld is, wordt de uitvoering vrijwel onmogelijk. BOUF zoekt daarom altijd naar de verbinding intern en voor voldoende draagvlak om tot de gewenste resultaten te kunnen komen.